„Az idősödő társadalomból fakadó munkaerő-piaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózat-végrehajtási üzleti területén” című projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg.
„Az idősödő társadalomból fakadó munkaerő-piaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózat-végrehajtási üzleti területén”
Napjainkra a dolgozók megtartása és a humán erőforrás fejlesztése az ellátás biztosításához nélkülözhetetlenné vált a munkakörök túlnyomó többségében (ez különösen igaz az egészségügyi-szociális és a szolgáltató ágazatokra), hiszen jelentősen megnőtt a pályaelhagyók és külföldön munkát vállalók száma. A szférában dolgozók megtartása, egészségének megőrzése kiemelt szerephez jut, hiszen a túlterhelt személyzet kiégésével a munkabírásuk és teljesítő képességük, ebből adódóan az általuk nyújtott szolgáltatás minősége is csökken. „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerő-piaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózat-végrehajtási üzleti területén” című projekt témaválasztás során jelentősen meghatározták gondolkodásunkat azok a hazai és nemzetközi munkaerőpiaci stratégiák, amelyek a fenti probléma megoldásához közvetlenül is kapcsolódnak.
A projekt közvetlen célcsoportja a szolgáltatási tevékenység frontvonalában található kézbesítői hálózat. A szakmai koncepció olyan fejlesztésre irányul, amely a munkavégzés fizikai és szellemi faktorainak és egészségi jellemzőinek elemzésén keresztül hozzájárul szakszervezet által képviselt munkavállalók, a hálózati terület idősödő korcsoportba lépő dolgozói munkaképességének megőrzéséhez, az életkoron alapuló diszkrimináció leküzdéséhez, az idősebb munkavállalók a szervezeten belül betöltött szerepének megfelelő formában történő értékeléséhez, valamint tudásuk és tapasztalataik generációk közötti átadásához is.
A támogatás mértéke a Projekt elszámolható összköltségének 100%-a.
A célcsoport kiválasztása a Postás Szakszervezet Pécsi TSZB projektben együttműködő munkatársainak toborzó munkája alapján, a szakmai bizottság felügyeletével történt meg. A Magyar Posta Zrt. vezetése által kijelölésre került a Magyar Posta Zrt. Pécs 2. sz. posta hálózatvégrehajtási területe, mint a projekt végrehajtásának központja.
A projekt célcsoportja eredetileg összesen 108 főt tartalmazott, 54 fő vizsgálati csoport és 54 fő kontroll csoport megoszlásban. A pilot program végrehajtása során két munkavállaló jelezte, hogy nem kívánja befejezni a vizsgálatokat és nem vesz részt a pilot második vizsgálati körében. Emiatt a teljes pilot program végrehajtása 106 fővel került megvalósításra.
A vizsgálati protokollok alapján az alábbi eszközök kerültek alkalmazásra a célcsoportban:
-Lumbális öv
-Gyógy ülőpárna
-Gyógy háttámasz
A fenti eszközök közül a Magyar Porta Zrt. munkabiztonsági területe mindhárom ergonómiai exoskeleton alkalmazására engedélyt adott a posta hálózatvégrehajtási területén történő munkavégzés keretei között.
A Komplex fájdalomértékelő kérdőív az alábbi nemzetközileg validált kérdőívekből került felépítésre:
-A neuropathiás derékfájdalom kimutatásához a PainDetect (PD-Q) kérdőívet használtuk.
-A kiégés mérésére az Oldenburg Kiégés Leltár rövidített (Mini-Oldenburg Burnout Inventory, MOLBI) változatát alkalmaztuk.
-Az életminőséget az EQ-5D (health-related quality of life) általános mérésére alkalmas, önkitöltős kérdőív segítségével mértük fel.
-A kérdőívet egy ún. EuroQol-skála, vagy más néven egy VAS-al (Vizuál Analóg Skála) egészítettük ki.
-Pilot visszajelző kérdőív (saját fejlesztés alapján)
Az értékelés során statisztikai analízist alkalmaztunk, amely az adatokat a leíró statisztika eszköztárával, T-próbával, χ2-próbával, korrelációszámítással, és logisztikai regressziós analízissel vizsgálta.
Pilot vizsgálatunk mutatja, hogy a gyógyszeres kezelésen kívül a pszichoszociális fatoroknak milyen jelentős szerepe van a krónikus derékfájás kezelésében. A vizsgált dolgozók összességét tekintve, csupán az a tény, hogy panaszaikkal foglalkoztunk a vizsgálat keretein belül, továbbá megoldási javaslatot kínáltunk, a szubjektív életminőség javulását eredményezte mindkét csoportban, mely felhívja a figyelmet a támogató légkör fontosságára. A kontrollcsoport vizsgálata során is igazolódott az életminőség javulás, noha az ő esetükben ergonómiai eszköz használata nem történt, mégis – köznapi nyelven szólva – „jobban érezték magukat a bőrükben” pusztán azáltal, hogy állapotfelmérés történt. Ez aláhúzza a placebo fontosságát a krónikus fájdalom kezelésében.
A vizsgálat csoportban az életminőség javulásán kívül a az alvás minősége javult szignifikáns mértékben, továbbá az átlagos kiégési pontszám is statisztikailag jelentős mértékben csökkent. Ez szintén alátámasztja a támogató munkahelyi környezet és a dolgozók időszakos véleménykérésének a fontosságát, hiszen – pusztán orvosi szempontból – érdemi javulás nem lépett fel, a fenti pozitív eredmények hátterében egyértelműen pszichoszociális tényezők mutathatók ki.
A tapasztalt pozitív eredmény azt is igazolja, hogy a krónikus derékfájás kezelésében elsősorban nem orvosi, hanem fizioterápiás beavatkozások jönnek szóba, mint azt a szakirodalom is sugallja, noha az ergonómiai deréksegítő eszközök orvosi irodalma szegényes, jelen vizsgálatunk az első között van, különös tekintettel komplexitására. Az alacsony esetszámok miatt nehéz az alcsoportokról érdemben nyilatkozni, csupán benyomásainkat tudjuk elmondani az ülőpárna és a deréktámasz használatáról, mely egyértelmű pozitívumot nem mutatott. A deréköv használata volt az, melynek a vizsgálat pozitív eredményeit leginkább tulajdoníthatjuk, itt a szóbeli visszajelzések is kedvezőek voltak és az esetszám is kielégítő volt megfelelő minőségi elemzés véghezviteléhez.
Indikátorok:
A munkaerőpiaci alkalmazkodást segítő programban résztvevők száma: 106 fő
A munkaerő-piaci alkalmazkodást segítő programot pozitív kimenettel záró (munkahelyét megtartott, vagy újból elhelyezkedett és/vagy képzettséget szerzett résztvevők) száma: 53 fő
A támogatásban részesült, jogszerű foglalkoztatással kapcsolatos intézkedés keretében tájékoztatást és/vagy segítséget kapott munkaerőpiaci szereplők száma: 1000 fő
Projekt tényleges fizikai befejezése: 2022.03.31.
A Postás Szakszervezet, ezen belül a Pécsi Területi Bizottság vezetésével 2021 tavaszán két program indult el. A projektek célja a postai dolgozók szellemi és fizikai munkavégző képességének megőrzése, a prevenció, illetve a jövő postai munkahelyeinek előkészítése. A projektek eredményeképp több mint száz kézbesítő és logisztikai munkatárs kapott egészségmegőrző segédeszközöket.
A Magyar Posta hagyományosan nagy hangsúlyt helyez a dolgozók munkaképességének megőrzésére, mely tevékenység szakszervezeti oldalról mindig támogatásra talált. A munkáltató és a munkavállalói érdekképviseletek megegyezése alapján a szakszervezet egy, a hazai nagyvállalati körben egyedülállóan széles körű munkaképességi index vizsgálatot végzett 2018-ban. A vizsgálat eredményei alapján a postai munkavállalók egészségi helyzetét tekintve nagyon szomorú adatokat kaptak a kutatók.
A kutatás szerint az 5064 éves korcsoportban a dolgozók mintegy 30%-a esetében egészségügyi problémáikból adódóan mielőbbi változtatásokra van szükség a munkahelyen, a korai nyugdíjazás és a munkaképesség-csökkenés kockázatának megelőzése céljából. A fő egészségügyi problémák közé tartoznak a váz- és izomrendszeri megbetegedések és az ezzel összefüggően fellépő hangulatzavarok. A depresszió ma az egyik leggyakoribb oka a munkaképesség-csökkenésnek és munkából való korai kiesésnek (nyugdíjaskor előtt).
Nyilvánvaló az is, hogy a kor előrehaladtával csökken a fizikai munkaképesség: a szív és a légző rendszer teljesítménye és az izomerő 30 éves kor után évente körülbelül 1-2%-kal csökken. Az alacsonyabb teljesítőképesség főként a nagy fizikai munkateherrel járó munkakörökben okoz problémát, a postás munkahelyek jelentős része ráadásul rossz testtartásban végzett munkát, nehéz tárgyak kezelését vagy monoton munkát feltételez. A postai vizsgálat egyik legfontosabb eredménye az volt, hogy kimutatta: a fizikai és szellemi erőfeszítést egyaránt igénylő munkakörökben a legnagyobb az egészségkárosodás veszélye.
Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke szerint ez vezette az érdekképviselet elnökségét arra a következtetésre, hogy a GINOP 535 konstrukció keretében olyan projekteket érdemes indítani a munkáltató támogatásával, amelyben a munkavégzés egészségi hatásainak vizsgálata, az egészséget kevésbé megterhelő munkakörülmények kialakítása kerülhet a középpontba. A programok során különös figyelmet fordítanak az idősödő korosztályokra. A támogatói döntést követően előbb a logisztikai területen, majd a hálózatvégrehajtási szervezetben indult el a megvalósítás.
A projektek egyik eredménye, hogy a postai munkatársak egészségmegőrző segédeszközöket kaptak. Az egyéves időtartamú projektek természetesen nem vállalkozhatnak arra, hogy minden postai dolgozót egészségmegőrző eszközökkel lássanak el. A tudományosan megalapozott vizsgálatok alapján azonban több mint száz kézbesítő és logisztikai munkatárs kap ilyen segédeszközöket.
Az eszközök között a hagyományos, költséghatékony megoldásoktól kezdve olyan világújdonságok is szerepelnek, mint a 2020-2021 során elérhetővé vált, második generációs exoskeletonok (mesterséges külső vázak). Ezek a szuperhősök ruházatára emlékeztető eszközök megkönnyítik a fizikai munkavégzést a lábak és ízületek megtámasztásával, ugyanakkor könnyű, lélegző anyagokból készülnek, így nem zavaró a használatuk a munkavégzés során.
Az eszközöket használók és a kontroll csoportba jelentkezők munkavégzési jellemzőit a legkorszerűbb fizikai és szellemi vizsgálati eljárásokkal követik a programba bevont kutatók: foglalkozásegészségügyi orvosok, pszichológusok és munkaerőpiaci szakemberek. A programok megvalósítása során kiváló együttműködés alakult ki a Magyar Posta Humánpolitikai Főigazgatóságával és az érintett szakmai területek vezetésével. A projektek tapasztalatai mellett ez az együttműködés is nagyban segítheti a szakszervezet céljainak elérését: a munkaegészség fejlesztését új, eddig hiányzó eszközök alkalmazásával, valamint a szakszervezet és a postavezetés által közösen kialakítható kormenedzsment technikák bevezetését a Magyar Postánál.
Kép: Farkas Ilona, a Postás Szakszervezet Pécsi Területi Bizottságának ügyvezető titkára, Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke és Orbán Kálmán Péter, Magyar Posta Zrt. Pécsi Logisztikai Üzem, műszakvezető logisztikai munkatárs
KIEGÉSZÍTŐ INFORMÁCIÓK:
A cikk a GINOP-5.3.5-18-2020-00198 sz. „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerőpiaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózatvégrehajtási üzleti területén” c. pályázat és a GINOP-5.3.5-18-2020-00200 sz. „A munka jövője a postai szolgáltatásoknál, a változó készségigények és tevékenységek összehangolása új módszerekkel” c. pályázat megvalósítását ismerteti.
További információ, interjú:
Tóth Zsuzsanna, elnök
Postás Szakszervezet
E-mail: zsuzsanna.toth@posta.hu
Tel.: +36 30 771 0737
A Postás Szakszervezet Pécsi Területi Szakszervezeti Bizottság és az OTT-ONE Nyrt. konzorciumban valósítja meg a GINOP-5.3.5-18-2020-00198 kódszámú pályázatot 50 millió Forint vissza nem térítendő, európai uniós támogatásból. A fejlesztés céljai közé tartozik a foglalkoztatottak egészségi állapotának kérdőíves felmérése, elemzése; a már kialakított módszertan alapján a fizikai és szellemi kompetenciák mérése; ergonómiai exoskeleton illetve hasonló célú (gyógyászati) segédeszközök használata; a munkaképesség mérése és a digitalizáció összekapcsolása; a tapasztalatok visszacsatolása.
A Postás Szakszervezet Pécsi Területi Szakszervezeti Bizottsága az OTT-ONE Nyrt-vel konzorciumban támogatási kérelmet nyújtott be a GINOP-5.3.5-18 „Munkaerőpiaci alkalmazkodóképesség fejlesztését célzó tematikus projektek” tárgyú pályázatban. A támogató részéről „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerőpiaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózatvégrehajtási üzleti területén” c. GINOP-5.3.5-18-2020-00198 számú pályázat pozitív elbírálásban részesült. A projekt gazdája és a pályázati konzorcium vezetője a Postás Szakszervezet Pécsi Területi Szakszervezeti Bizottsága. A projekt megvalósításában konzorcium partnerként az OTT-ONE Nyrt. szerepel. A támogatási szerződés 2021.05.10 napján lépett hatályba, a projekt megvalósításának kezdete 2021.03.01. napja, a befejezés határideje pedig 2021.02.28. napja.
A projekt vissza nem térítendő támogatásból áll, aminek összege 50 millió Ft. A pályázat szakmai koncepciója olyan fejlesztésre irányul, amely a munkavégzés fizikai és szellemi faktorainak és egészségi jellemzőinek elemzésén keresztül hozzájárul a szakszervezet által képviselt munkavállalók, a hálózati terület idősödő korcsoportba lépő dolgozói munkaképességének megőrzéséhez.
2021. március 31.
További információ kérhető:
Tóth Zsuzsanna, elnök
Postás Szakszervezet
E-mail: zsuzsanna.toth@posta.hu
Telefon: +36 30 771 0737
A Postás Szakszervezet Pécsi Területi Bizottsága egy olyan pályázatot valósít meg a munkáltató Magyar Posta Zrt. támogatásával, amely a hálózat végrehajtási területen dolgozók egészségi állapotának megőrzését kívánja elősegíteni. A projekt első ütemében arra kérjük a munkatársakat, hogy e kérdőív kitöltésével adjanak képet a munkához kapcsolódó egészségi állapotukról. A projekt tagjai javaslatokat fogalmaznak meg a Magyar Posta Zrt. számára a munkahelyi egészségvédelem fejlesztése, az egészségkárosodás megelőzése, a kapcsolódó munkakörülmények javítása érdekében.
Az űrlap kitöltése önkéntes és név megadását sem igényli!
Köszönjük együttműködésedet!
Budapest, 2021. június 30.
A Postás Szakszervezet a GINOP-5.3.5-18-2020-00198 számú „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerőpiaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózatvégrehajtási üzleti területén” című pályázat című projekt keretében létrehozta az „ÚT AZ EGÉSZSÉGHEZ” szakszervezeti platformot.
A platform feladata új, eddig hiányzó eszközök alkalmazásával segíteni a munkaegészség fejlesztését. Olyan specifikus egészséget megőrző eszközökre és metodikákra van szükség, amelyek megteremtik az egészségtudatos gondolkodást a postai munkavállalók körében.
Amennyiben hozzá szeretne járulni a platform működéséhez, kérjük írja meg kérdését, felvetését a pecs.postas.szakszervezet.eptk@gmail.com email címre. Honlapunkon folyamatosan közzétesszük a szélesebb körű érdeklődésre is számot tartó hozzászólásokat.
Lehet orvosi tanácsadást, segítséget igényelni, ha fájdalmaim vannak?
A projekt keretében a vizsgálatokhoz kapcsolódóan szakorvosi tanácsadást nyújtottunk a személyes kiértékelések és visszacsatolások alkalmával. A projekt zárását követően ilyen jellegű személyes konzultációkra nincs lehetőség.
Kaphatok én is ilyen eszközöket, amiket a kollégák viselnek?
A GINOP projekt pilot programja keretében 54 munkatársunk kapcsolódhatott úgy be a programba, hogy valamilyen egészségmegőrző eszközt viselhet a munkavégzése során. Bízunk benne, hogy a jövőben is lesznek olyan programok, amelyek eszközöket és módszereket is biztosítani tudnak a kollektíva számára.
Mikor lesz a következő program?
„Az idősödő társadalomból fakadó munkaerőpiaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózatvégrehajtási üzleti területén” című projekt 2022. márciusában fejeződött be. A Postás Szakszervezet kiemelt feladatának tekinti a jövőben is a munkavállalók egészségtudatos munkavégzését és ennek érdekében keresi a további lehetőségeket.
A George Washington Egyetem humán és szervezeti tanulás doktori programjának diákjait fogadta a Postás Szakszervezet elnöksége Budapesten. A doktoranduszok a Benczúr Palota Kulturális Központban nemcsak az érdekképviselet szakmai tevékenységéről hallgattak meg beszámolót, hanem látogatást tettek a Postamúzeumban is.
A program az amerikai egyetem „Globális kompetencia és tudatosság fejlesztése a közösségi részvételen alapuló programokon keresztül” című kurzusának keretében valósult meg. A gyakorlati kutatásra és tapasztalatszerzésre építő tantárgy oktatója és egyben a csoport vezetője, Dr. Cseh Mária, a George Washington Egyetem professzora, a Pécsi Tudományegyetem díszdoktora volt. A doktori kurzus oktatásába a Pécsi Tudományegyetem két munkatársa, Dr. Zádori Iván és Dr. Nemeskéri Zsolt is bekapcsolódott, akik szintén elkísérték a doktoranduszokat.
Kép: A delegáció tagjai és a szakszervezet képviselői a Benczúr Palota Fehér Szalonjában
A szakmai beszélgetés során a Postás Szakszervezet elnöke, Tóth Zsuzsanna bemutatta a hazai érdekképviseleti tevékenység változásának főbb tendenciáit a rendszerváltást követően, külön is kitérve a postás szakszervezeti munka sajátos kihívásaira. A doktori diákok igen aktívan vettek részt a beszélgetésben, a kérdéseikre adott válaszok alapján plasztikus kép rajzolódott ki a közösségi szerveződések eltérő nemzeti vonásairól és a kontinenseket átívelő hasonlóságokról is.
Az USA-ból érkezett résztvevők különösen érdekesnek találták azokat az uniós programokat, amelyeket a szakszervezet a postás dolgozók egészségmegőrzése, illetve a postai munka 21. századi változásaihoz való alkalmazkodás érdekében indított*. Az amerikai egyetem professzora szerint a megismert programok világszínvonalú fejlesztéseket alapozhatnak meg a Magyar Postánál.
*A programok pontos megnevezése: GINOP-5.3.5-18-2020-00198 „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerő-piaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózat-végrehajtási üzleti területén”, illetve a GINOP-5.3.5-18-2020-00200 „A munka jövője a postai szolgáltatásoknál, a változó készségigények és tevékenységek összehangolása új módszerekkel” c. projekt.
Aktualizálva: 2022.06.30.
A Postás Szakszervezet Pécsi Területi Bizottsága vezetésével megvalósuló projektben a hálózatvégrehajtási üzleti terület munkatársai az egészségtudatos munkavégzés kialakítására kaptak iránymutatást. A program eredményeinek hosszú távú fenntarthatósága érdekében a Liga Szakszervezetekkel való együttműködésben létrejött az „ÚT AZ EGÉSZSÉGHEZ” szakszervezeti platform.
A GINOP-5.3.5-18-2020-00198 számú „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerőpiaci kihívások kezelése a Magyar Posta hálózatvégrehajtási üzleti területén” című projekt keretében 13 hónap alatt több mint száz pécsi hálózatvégrehajtási üzleti területen dolgozó munkatárs került bevonásra.
A projektbe kerülő dolgozók közül több mint ötvenen használhattak a vállalatnál eddig rendszerszerűen nem alkalmazott, egészséges munkavégzést elősegítő eszközöket. Ilyenek voltak azok az ergonómiai exoskeletonok (mesterséges külső vázak) és hasonló célú gyógyászati segédeszközök, amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján segítik az egészségtudatos munkavégzés kialakítását. A hálózatvégrehajtási területen szervezett kutatómunka során, Farkas Ilona a Postás Szakszervezet Pécsi Területi Bizottságának ügyvezető titkára olyan eszközökre irányította a figyelmet, amelyek elődjei már korábban egy-két dolgozónál egyéni beszerzésben használatba kerültek.
A projektben a Postás Szakszervezet a Pécsi Tudományegyetem orvosaival együttműködve azt vizsgálta, milyen hatást gyakorol a szervezetre az egészségmegőrző eszközökkel támogatott munkavégzés. A Postás Szakszervezet elnökéhez és a projektben résztvevő szakszervezeti munkatársak részére érkezett pozitív visszajelzések alapján érzékelhetőek voltak az egészségtudatos munkavégzésre való felkészítés hatásai. Az egészségmegőrzés úgymint a munkahelyen a magánéletben is egy fontos és kiemelt kérdés a munkavállalók életében, amelyet projektünk is igazolt.
A pályázatban az eredmények hosszabb távú hasznosítása érdekében kialakításra került egy szakszervezeti platform, amelyben a Postás Szakszervezet vezető szerepe mellett a LIGA szakszervezeti szövetség több tagja is együttműködik. A platform „ÚT AZ EGÉSZSÉGHEZ” elnevezéssel került megalapításra, amely működése során folyamatos információkat nyújt az egészségtudatos munkavégzés kialakítására.
A projektben egy távoktatásban megvalósított tanfolyami képzés is helyet kapott, amely „Az idősödő társadalomból fakadó munkaerő-piaci kihívások kezelése” címet kapta. A képzést eddig a szakszervezet 33 tagja végezte el, a további tervek között van későbbi pályázatok keretében ennek kiterjesztése akár a teljes szakszervezeti tagságra.
Az alábbi linken töltheti le a belépési nyilatkozatot: